Mama, waarom klonteren al die mensen daar zo bij elkaar? Dat hebben we van de mieren afgekeken, m’n lieve kind.

25-06-2026

"Wáár voetballen de mieren dan, Mama?"

"Daar helemaal diep in zo'n mierenhoop hebben ze hun eigen stadion. Soms nòg dieper onder de grond. Met verlichting die brandt op aardwarmte."

"Maar dan kunnen ze toch alleen maar spelen om te oefenen? Want echte tegenstanders hebben ze niet."

"O jawel hoor. Dat zijn clubs van andere mierenhopen. Tot en met vér in het volgende bos."

"Maar hoe komen ze daar dan, mama? Ik heb nog nooit ergens een mieren-snelweg gezien…"

"Dat doen ze dan op hùn manier. Ze maken gewoon alleen maar tunnels. Daar kunnen wij mensen zelfs nog wat van leren. Om te beginnen in de Randstad. Daar klonteren de auto’s ook".

"Waarom doen we dat dan niet, mama?"

"Omdat het boven de grond allemaal veel makkelijker te maken is."

"Is dat voor hen niet een verschrikkelijk eind lopen dan?"

"Welnee joh, ze reizen met treinen. Net als wij onder het Kanaal."

"Maar ze hebben nooit shirtjes aan. Hoe kunnen ze dan zien wie bij wie hoort."

"Bij hen is het altijd rood tegen zwart. Heel simpel: wie thuis speelt is zwart en de gasten gaan via een rode douche het veld op. Afwasbaar.
Oh, dat vergat ik nog: pootje haken is er ook niet meer bij. Want als iemand dat probeert heeft de ander nog steeds vier poten om op te staan. En om gewoon door te lopen."

"Kan de scheidsrechter dat allemaal wel bijhouden?"

"Nee, dat heb je goed gezien. Die hebben ze dus niet. Ze hebben alleen een VAR. Dat zou bij ons na dit WK ook wel eens zo kunnen worden. Geen gedoe meer over goed of fout. En ook geen scheidsrechter met zo'n klein piepfluitje…
Hun VAR doet dat met een sirene. Dan moeten de spelers onmiddellijk stoppen met spelen. Anders krijgen ze meteen geel. Of nog anders rood. Bij geel mag je nog wisselen. Rood betekent één mier minder op 't veld."

"Dus dan heeft helemaal geen zin om wie dan ook wat aan te doen?

"Nee, dat voorkomt al die behandel pauzes en aanstellerij. In feite is het net zoals bij ons zaalvoetbal: je mag elkaar niet aanraken. Bij mieren gaat het alles om de techniek. Ze mogen de bal met alle vier hun achterpoten spelen. Dat is een hele kunst en geweldig om te zien. Het lijken wel jongleurs. Alleen de keeper mag ook z'n voorpoten gebruiken."

"Maar ze hebben dus ook geen shirt met nummers en hun naam erop. Hoe zien ze nu wie wie is?"

"Ze dragen allemaal zo'n zendertje om een poot. Net als wij bij het schaatsen. En als er één de bal raakt verschijnt z'n naam en foto op alle grote schermen."

"Dus dan is er ook geen verslaggever nodig bij de TV?"

"Jawel, dat weer wel. Om te zeggen wàt er fout gaat."

"Maar hoe komen ze dan aan die namen?"

"Net zoals jij en je vriendjes het altijd doen. Elke speler kiest zijn eigen naam. In de competitie verandert die niet meer. Ze kiezen altijd wel een naam van ons "boven-WK". Dus Frenkie, Mbappé, Virgil, Johan, Abe, Messi, noem maar op."

"Hoe komen ze die namen dan te weten, mama?"

"Nou gewoon. Mieren zitten zowat overal. Dus ook in onze stadions. Dat zijn meestal eigenlijk hun scouts die komen kijken wie de meeste aanleg heeft. En dan maken ze daar een lange lijst van met wie wàt het beste kan."

"En die namen daar mogen hun voetbalmieren dan uit kiezen?"

"Ja, dan roept hun publiek bijvoorbeeld: "Links over de hele Frenkie!"Of ze scanderen met z'n allen: "Messi… Messi… Messi…"

"En wat doen ze bij een corner, Mama?

"Nou gewoon. Die slingert Gapko precies voor het doel en de grootste springmier - Virgil van Dijk - kopt 'm er in. Dus heeft Courtois het nakijken."

"Staat er nog wel eens iemand buitenspel, Mama?"

"Nee, aan die onzin doen ze niet meer. Dat is bij ons hockey lang geleden al afgeschaft. Waarom wij bij voetbal die regel nog steeds handhaven is de mieren een groot raadsel. Mij ook trouwens. Het houdt alleen maar op als het net spannend wordt en dus is niemand echt tevreden."

"Dus jij bent ook tegen buitenspel, mama?"

"Ja, wat kan dat het publiek schelen? Al gaat Memphis bij een uittrap van Verbruggen op de tenen van Courtois staan. Ik voorspel veel minder saai tiktak-voetbal op het middenveld."

"Heb jij ook wel eens gevoetbald, mama?"

"Ja, maar dat is heel lang geleden."

"Ooh, dus daarom roepen die mieren steeds maar: "Spitse… Spitse… Spitse!!!
 

23 juni 2026


Share